Behandlingsmetoder

Jeg anvender følgende behandlingsmetoder og -teknikker:

Manuell terapi

Denne behandlingsmetoden brukes ved problemstillinger/ plager i nerve-, muskel- og skjelettsystemet.

Her undersøkes og behandles det dysfunksjoner i bevegelsesapparatet, med mål om å gjenopprette samspillet mellom ledd, muskler og nerver.

Terapeuten undersøker leddmekanikk, muskelfunksjon, nervestruktur og bevegelseskoordinasjon, og anvender spesielle håndgrep og mobiliseringsteknikker for å lindre smerter og forbedre bevegelighet.

Manuell terapi benytter seg av både passive teknikker og aktive øvelser.

Mulligan-metode, også kalt for Mobilisation with movement

Denne behandlingsmetoden brukes ved nedsatt bevegelighet i et ledd som følge av smerter og/ eller stivhet.

Dette er en behandlingsmetode som involverer pasienten, og som kombinerer en passiv leddmobilisering – som blir utført av terapeuten – med en aktiv bevegelse – som blir utført av pasienten.

Det som kjennetegner denne metoden er at det øves funksjonelt, og i nettopp den funksjonen/ bevegelsesretningen som pasienten har vanskelig med å utføre. Forutsetning for bruk av denne behandlingsmetoden er at mobiliseringen er smertefritt.

Nervemobilisering etter David Butler

Denne behandlingsmetoden brukes ved problemstillinger/ plager som følge av dysfunksjoner i nervesystemet, f.eks. ved isjiasproblematikk.

Nervesystemet er en struktur som strekker seg gjennom hele kroppen, og som beveger seg og glir ved kroppsbevegelser. For det meste kan nervesystemet tilpasse seg alle disse kroppsbevegelsene, men når det er for mye trykk på nerven, f.eks. ved en prolaps eller for stram muskulatur, kan dette føre til smerter, prikkinger, nummenhet og nedsatt funksjonalitet.

Ved nervemobilisering behandles både nervens omliggende strukturer og selve nerven. Målet er

å forbedre nervesystemets mobilitet og elastisitet, og gjennom dette gjenopprette nervesystemets og kroppens funksjonalitet.

Muskelteknikker, bløtvevsbehandling

Bløtvevsbehandling brukes ved nedsatt bevegelighet i et ledd som følge av forandringer i muskulaturen, ved smerter og/ eller økt spenning i muskulaturen, samt stivhet i kroppen. Den brukes også ved smerter i muskulaturen ved aktivitet, f.eks. pga. overbelastning eller etter en skade/ operasjon.

Gjennom økt blodsirkulasjon og utskillelse av avfallsstoffer kan en bløtvevsbehandling føre til at spenninger, smerter og stivhet i muskulaturen og kroppen reduseres, noe som igjen kan sørge for bedre bevegelighet og bedre funksjon.

Det finnes ulike former for bløtvevsbehandling:

Funksjonell bløtvevsbehandling:

Her masseres muskulaturen samtidig som leddet blir beveget – enten i den retningen at den behandlende muskulaturen kommer i en mer tøyd stilling eller i en mer avslappet stilling.

Myofascial behandling:

Her behandles og påvirkes fascien/ bindevevet, dvs. hinnen som omgir den enkelte muskel.

Når en fascie er stram og fastvokst, og med dette mister evnen til å kunne gli fritt i forhold til omgivelsene, kan dette føre til smerter og nedsatt bevegelighet.

Behandling av muskelknuter, såkalte myoser:

Muskelknuter er stramme områder i muskulaturen, som kan danne seg når muskulaturen ikke har optimal blodsirkulasjon, f.eks. som følge av ensidige og langvarige belastninger.

Slike muskelknuter kan føre til stivhet/ nedsatt bevegelighet og smerter. Smerten kan da være lokalt eller det kan være en karakteristisk smerteutbredelse i kroppen. (Triggerpunkt)

Bløtvevsbehandling kombineres gjerne med tøyning av muskulaturen og/ eller aktive øvelser som er tilpasset til den enkelte problemstillingen.